اطلاق یا نسبیت اخلاق از نگاه مفسّران

نویسندگان

محمد بهرامی

چکیده

گزارشی از دیدگاه های برخی از مفسّران درباره نسبیت یا اطلاق اخلاق است.  گروهی اخلاق را نسبی می خوانند و شماری مطلق، نحله هایی چون اگزیستانسیالیسم، مارکسیسم، پراگماتیسم و پوزیتیویسم منطقی نسبت اطلاق را باور دارند و افرادی چون افلاطون و کانت اخلاق را مطلق می دانند. برخی از فلاسفه نیز راه میانه را انتخاب می کنند. فخررازی در شمار تفسیرگرانی است که نسبیت اخلاق را باور دارد و برخلاف قاضی عبدالجبار معتزلی که قبح کذب را ذاتی می داند قبح کذب را عقلی و اعتباری می داند و این درست بر خلاف نظریه اشاعره است. رشید رضا دیگر تفسیرگر اهل سنت، نسبیت اخلاق را باور ندارد او از صفاتی نام می برد که در هیچ زمان و مکانی از اخلاقی بودن بیرون نمی شود. رشید رضا در جای جای المنار دیدگاه نسبی گرایان را نقد می کند و در مسأله حسن و قبح عقلی راه میانه را بر می گزیند. او نه حسن و قبح شرعی را در تمام موارد می پذیرد و نه حسن و قبح ذاتی را. دیدگاه آنان که حسن و قبح را ذاتی می دانند به معقول و منقول نزدیک تر است اما نباید گرفتار افراط شد. سید قطب نیز نسبیت اخلاق را باور یهودیان می خواند. او بهره گیری از معیارهای ثابت و محکم دینی در سنجش و شناخت افعال اخلاقی را پیشنهاد می کند معیارهایی که تمام افراد و گروه ها و تمدن ها و فرهنگ ها پذیرای آن باشند. نویسنده المیزان نیز نسبیت اخلاق را به نقد می گیرد و خود را در شمار طرفداران مکتب اطلاق قرار می دهد اما در یکی دو مورد، تأیید نظریه نسبیت از سخنان ایشان استشمام می شود. علامه برای اثبات پوچی نظریه نسبیت نخست چهار مقدمه می آورد و آن گاه با قسمت بندی دیدگاه نسبی گرایان هر قسمت را به صورت مستقل به بحث و ارزیابی می نشیند. نسبی گرایان فهم درستی از حسن و قبح ندارند و میان اطلاق مفهومی و اطلاق وجودی خلط کرده اند. نسبی گرایان مفهوم را با مصداق اشتباه گرفته اند و افزون بر این، پیامد نسبیت اخلاق، نسبی شدن خیر و شر، حق و باطل و... است.

برای دانلود باید عضویت طلایی داشته باشید

برای دانلود متن کامل این مقاله و بیش از 32 میلیون مقاله دیگر ابتدا ثبت نام کنید

اگر عضو سایت هستید لطفا وارد حساب کاربری خود شوید

منابع مشابه

«نسبیت و اطلاق» در اخلاق

 دیدگاه‌هاى گوناگون درباره نسبیّت و اطلاق در اخلاق از منظر قرآن مورد بررسى و نقد قرار گرفته است. نسبیت و اطلاق یا همگانى و همه جایى بودن اصول اخلاقى و تغییرپذیرى آنها در شرایط فرهنگى در زمان‌ها و مکان‌هاى مختلف از مباحث دیرپا و مطرح نزد مسلمانان و غیرمسلمانان است. نویسنده پس از ذکر معناى اطلاق و نسبیّت، به نظرات فلاسفه غرب و فلاسفه اسلامى پرداخته و افرادى مانند: نیچه، ویلیام جیمز، سارتر، ویل دورا...

متن کامل

«نسبیت و اطلاق» در اخلاق

دیدگاه های گوناگون درباره نسبیّت و اطلاق در اخلاق از منظر قرآن مورد بررسی و نقد قرار گرفته است. نسبیت و اطلاق یا همگانی و همه جایی بودن اصول اخلاقی و تغییرپذیری آنها در شرایط فرهنگی در زمان ها و مکان های مختلف از مباحث دیرپا و مطرح نزد مسلمانان و غیرمسلمانان است. نویسنده پس از ذکر معنای اطلاق و نسبیّت، به نظرات فلاسفه غرب و فلاسفه اسلامی پرداخته و افرادی مانند: نیچه، ویلیام جیمز، سارتر، ویل دوران...

متن کامل

ارزیابی نظریه اطلاق اخلاق و نسبیت رفتار از دیدگاه شهید مطهری

شهید مطهری درباب اطلاق و نسبیت، اخلاق و صفات نفسانی را مطلق و رفتار را نسبی می‌داند. این نظریه، موجب بروز مناقشاتی مانند عدم مطابقت با نصوص دینی، نسبی‌گرایی و ایجاد بیگانگی میان صفات نفسانی و رفتار انسان شده است، هر چند که تا حدودی از نقدهای وارد بر دیدگاه مطلق‌گرایانی چون کانت و نسبی‌گرایانی چون بنتام در امان است، اما با پذیرش نظریه اعتباریات در حسن و قبح و ذکر ادله‌ای مبنی بر نسبیت حسن و قبح ...

متن کامل

نسبیت مفهومی تروریسم از نگاه فقه

بررسی برون‏فقهی، نشان می‌دهد تروریسم اسلامی، عنوانی است که بر پایه دو رویکرد، برجسته و جهان‏گیر شده است. یکم اینکه، تروریسم بر پایه باور برخی مسلمانان و شیوه برداشت آنها از دستورهای اسلامی، استوار است. دوم اینکه، کشورهای باختری، عنوان تروریسم اسلامی را همچون انگ‌ بر پیشانی برخی مسلمانان چسبانده‌اند. اینان، تروریسم را به ظاهر تهدیدی بر ضد امنیت و مردم‏سالاری می‏نامند، اما به واقع آن...

متن کامل

نسبیت مفهومی تروریسم از نگاه فقه

بررسی برون‏فقهی، نشان می­دهد تروریسم اسلامی، عنوانی است که بر پایه دو رویکرد، برجسته و جهان‏گیر شده است. یکم اینکه، تروریسم بر پایه باور برخی مسلمانان و شیوه برداشت آنها از دستورهای اسلامی، استوار است. دوم اینکه، کشورهای باختری، عنوان تروریسم اسلامی را همچون انگ­ بر پیشانی برخی مسلمانان چسبانده­اند. اینان، تروریسم را به ظاهر تهدیدی بر ضد امنیت و مردم‏سالاری می‏نامند، اما به واقع آن را افزاری بر...

متن کامل

منابع من

با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید


عنوان ژورنال:
فصلنامه علمی پژوهشی پژوهشهای قرآنی

جلد ۴، شماره ۱۳-۱۴، صفحات ۱۴۲-۱۵۹

میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com

copyright © 2015-2023